Tidtagningsenheter och automatiska enheter
Parmigiani Fleurier skapade Tempus Fugit automatiska klocka för att fira det kinesiska året för draken. Denna klocka omtolkar den långvariga kinesiska myten och legenden om ”Dragon Chasing the Pearl of Wisdom” med speciell filosofisk betydelse.
För utländska kineser över hela världen är 2024 Wood Dragons år av stor betydelse, som officiellt börjar den 10 februari 2024, den första dagen i den första månmånaden. Draken är ett mycket symboliskt mytiskt djur som representerar auktoritet och ära. För att fira detta kritiska ögonblick restaurerade Parmigiani Fleurier omsorgsfullt mästerverket av den automatiska bordsklockan från ”Limited Art Collection Métiers d’Art collection” och döpte den till Tempus Fugit. Skapandet av detta utsökta mästerverk var inspirerat av den kinesiska myten och legenden ”En drake som jagar en visdomspärla.” I traditionell kinesisk kultur har draken och visdomspärlan potenta symboliska betydelser. Klock kopior.
Avancerade klocktillverkningsfärdigheter smälter samman med en mekanisk design som bär på konstens charm.
Tempus Fugit automatiska bordsklocka är inte unik utan också sofistikerad. Det är ett exemplariskt mästerverk som Parmigiani Fleurier ägnade sina ansträngningar åt att restaurera. Den kombinerar avancerade klocktillverkningsfärdigheter med en mekanisk design som bär på konstens charm. Det är ett djupgående tidsmätningsverktyg och en utsökt och extraordinär automatisk mekanisk anordning. Det visar den omfattande kunskap som Parmigiani Fleurier samlat på sig i restaureringserfarenhet av antika klockor. Denna typ av arbete kombinerar perfekt de funktionella egenskaperna hos timing och automatiska mekaniska enheter, fullt återspeglas i tidigare klockor i form av djur och livfulla karaktärsklockor som visar specifika scener. Det är värt att nämna att många fusionsverk fortfarande regelbundet skickas till Parmigiani Fleurier Restoration Workshop för restaurering. Denna workshop är också en av få i världen som är skicklig i och behärskar egenskaperna hos dessa komplexa klockor. Ett.
Formen av ”Yulong Chasing the Pearl of Wisdom” är den perfekta fortsättningen på denna produktionstradition. Inspirerad av orientaliska myter som ”Draken som leker med pärlor”, Karp som hoppar över drakporten och ”Draken jagar visdomens pärlor”, kombinerar Parmigiani Fleurier på ett skickligt sätt den speciella innebörden av Tempus Fugit (tiden flyger som en pil) koncept av traditionell kinesisk kultur att presentera Ett sant mästerverk av finurtillverkning.
Östra myter och legender: ”Draken jagar vishetens pärla”
Det kinesiska folkets dyrkan av drakar har en lång historia, och legenden om att ”drakar leker med pärlor” är djupt rotad i traditionell kinesisk kultur. Den store filosofen Zhuangzi beskrev en gång pärlor så här: ”Pärlornas värde kommer från dräktigheten i djuphavet. Endast de modiga kan hitta den från den svarta drakens mynning. I Kinas enorma historia har drakpärlan varit betraktas som en sällsynt skatt med stort värde.” Liancheng. Det sägs att drakbollen ofta är gömd i drakens mun, och bara när tiden är inne kommer draken att avslöja den.”
Estelle Niklès van Osselt, en schweizisk sinologiexpert, har unika insikter om ursprunget och innebörden av ”Yu Long Chasing the Pearl of Visdom.” Enligt legenden kan endast karpen som håller ut, simmar uppströms och framgångsrikt hoppar över drakporten befordras till draken. Karpen i denna fabel är en metafor för de kandidater som hoppades kunna tjäna kejsaren vid den tiden; karpens förvandling till en drake symboliserar uthållighet till slutet; klotet representerar sättet att styra landet. Draken och pärlan bildar ett par och är oskiljaktiga. ”Vad de antyder är en process av människor som strävar efter att klättra upp och sträva efter högre status i en social struktur under imperialistiskt styre, som visar styrka, visdom och skydd mot negativa influenser,” förklarade van Osselt.
I traditionell kinesisk kultur är ”Nio” ett betydande antal. Den kungliga draken, designad av Parmigiani Fleurier, innehåller egenskaperna hos nio djur: kamelhuvud, oxöron, horn, ormhals, tigertass, örnklor, mussla mage, fisk i och lejonmane. Nosens form är unik, som en svamp, vilket representerar lycka.
Tiden är borta för alltid.
Parmigiani Fleurier använde ”Tempus Fugit”-idén för att utveckla temat ”tiden går och kommer aldrig tillbaka.” Detta arbete använder en mekanisk struktur som utvecklats oberoende av Parmigiani Fleurier. Draken cirklar en gång i timmen och jagar ständigt den bländande klotet, och klotet bryter sig loss från drakens klor sex gånger i timmen. Varje gång draken närmar sig och är på väg att ta tag i klotet framför honom, kommer klotet att undvika smart. På så sätt utför de kontinuerligt scener med ”leka med draken och leka med pärlan” spel upprepade gånger, som är fulla av roliga. När kulan rör sig kommer en klocka att ljuda för att meddela ägaren.
Parmigiani Fleurier presenterar Dragon and the Pearl of Knowledge för att bevisa varumärkets omfattande kunskap och djupa kunskap om klocktillverkning, smycken och automatiska maskiner. Den formas först i vax, och sedan formas draken. Identiteten är gjuten i tre sektioner och skickligt snidad från den solida silverformen.
legendarisk pärla
Att behandla drakkroppen täckt i bitar är det mest komplicerade. Enligt traditionella kinesiska seder är en drakkropp vanligtvis täckt med 117 skalor, varav 81 (9×9) representerar män och 36 (9×4) representerar kvinnor. Den här gången har den kungliga draken, designad av Parmigiani Fleurier, 585 skalor – ett tal som är delbart med 9, som valdes utifrån drakens övergripande design. Vågen är gjord av naturlig jade. Efter design, skärning och polering fixeras de sista bitarna på hela drakkroppen med nitar, vilket presenterar ett komplext konstverk.
Denna drake är dekorerad med 150 stycken grön jade och dyrbar vit, gul, orange och röd jade. Drakens klor och morrhår är av massivt vitt guld, ögonen är rubiner och tungan är karneol.
Visdomspärlan är en solid vit guldsfär omgiven av gyllene lågor och inbäddad med värdefulla cameo ädelstenar, inklusive vita diamanter, rubiner och orange och gula safirer. Basen innehåller en mekanisk struktur som representerar floden där karparna simmar. Basen är skuren av färglös kristall, och rörelsen är synlig genom den transparenta basen. Den guldpläterade silverringen markerar de 12 unika timmarna i Kina (1 timme motsvarar 2 timmar), som roterar var 24:e timme. Den fasta tidsskalan är gjord av jade.
Superbt hantverk: Innehåller 1 000 komponenter och tog 5 800 timmar
Detta unika horologiska konstverk innehåller nästan 1 000 komponenter och kräver mer än 5 800 timmars arbete. Den var handgjord av de mest kända hantverkarna under kreativ ledning av Michel Parmigiani.